La fira de Torroella al segle XIX
Article publicat a la Revista Digital Emporion.
Retalls de premsa de diferents periòdics sobre la Fira de Sant Andreu de Torroella
El guixolense : periódico semanal dedicado exclusivamente a defender y fomentar los intereses morales y materiales de esta villa y su comarca : boletín órgano oficial de la Junta de Defensa de la Producción e Industria Corcheras (1880) Sant Feliu de Guíxols. Núm. 35, de 5 de diciembre de 1.880.
-----------------------
La Lucha: órgano del partido liberal de la provincia de
Gerona. Año IX. Núm. 1640, 10 de diciembre de 1.879.
------------------
La lucha: organo del partido liberal de la
provincia de Gerona. Año VII. Núm. 1.326. De 5 de
desembre de 1.877.
------------------
El Norte: periódico tradicionalista.
Año II, Núm. 154, de 28 noviembre de 1.897
------------------
La Lucha: órgano del partido liberal de la
provincia de Gerona. Año XIX. Num. 3963
11 desembre de 1.889.
-----------------
La Lucha: órgano del partido liberal de la provincia de Gerona
Año XXIII, núm. 5146, de 1 desembre 1.893.
---------------------
La Lucha:órgano del partido liberal de la provincia de Gerona.
Año XXVII, núm. 6338, 8 desembre de 1897.
-------------
Lo Catalanista. Diari no politich. Núm. 40, de 24 de novembre de 1880,
---------------
La Granja: revista de Agricultura y biblioteca rural.
Año I Núm. 9 de 1 setembre de 1.850.
---------------
"La Lucha" órgano del partido liberal de la provincia de Gerona. Any XXIX,
núm. 6931, de 7 de desembre.
-----------------------------------
Article a la revista digital "Emporion"
Al diari «La lucha» (núm. 1,326 del 5-12-1877) segons el corresponsal local S.S.S. es diu «ayer se celebró en esta villa la feria de San Andrés que es la mas concurrida y notable de cuantas se celebran al año» i aprofita per comentar els motius pels quals darrerament no s’ha produït tantes transaccions comercials «en primer lugar á la mala cosecha de este año, y en segundo lugar al sin número de cargos que pesan sobre los contribuyentes que se vé constantemente asediado por los ejecutores de apremios.» Continua explicant que si es continua així els pagesos hauran d’abandonar les terres i els industrials tancar els seus tallers i deixar-les a l’Estat «con lo qual se podran realizar aquellas famosas teorias sobre el trabajo nacional tan preconizadas por los socialistas franceses.»Alguna de les solucions que es proposa és la construcció d’un ferrocarril que sortísdes de Caldes i passés per Torroella i arribés fins a Figueres i això implicaria «no solo á la construcción de la línia sino a un doble puente sobre el Ter, obra que por si sola duplicaria el bienestar y riqueza.» També és proposa la perllongació del canal de rec fins al port o rada (lloc fins on es poden ancorar les barques a l’abric dels vents) de L’Estartit i així s’aconseguirien dos coses «proveer de aguas potables al vecindario de l’Estartit que apenas tiene las bastantes para satisfacer las necesidades de la vida y fertilizar por otra parte en algunos centenares de hectàreas de nuestro término municipal, cuya agricultura ha tomado un ràpido y pasmoso vuelo gracias á la construcción del cauce primitivo».
Fira Sant Andreu a Torroella de Montgrí. Principis segle XX |
L’any 1.879, al mateix diari «La Lucha» (Núm. 1640 de 10-12-1879) es diu que la fira es va haver de canviar de dia per culpa de les «bienhechoras y persistentes lluvias que fertilizaron ultimamente este Ampurdán». De les pluges es passà com es natural a la tramuntana, «Sin embargo de que la tramontana con su frio álito retrajo á una gran parte de forasteros, las calles de esta villa se vieron animadas por una numerosa concurrencia que aprovecharon la festividad del dia para inundar los Casinos, los Cafés y los Salones donde se celebraban bailes públicos». Tanmateix es torna a recalcar en el fet de la falta de transaccions comercials i hi afegeix com a una de les possibles causes «que no ha desaparecido aun la profunda huella dejada por nuestras civiles discordias» referint a les guerres carlines. Al final de l’escrit parla que corre el rumor que a Sant Climent de Peralta comença a aparèixer la fil·loxera, però segons les seves noticies «cuya veracidad no garantizo, lo que allí hay es otra enfermedad que hace ya mas de dos años disminuye la producción de los viñedos». Y acaba «Lo que fuere sonará.»
Al periódic «El Guixolense» de 5 de desembre de 1.880, el corresponsal (sense nom ni inicials) fa un relat del viatge que ha de fer de Palafrugell a Torroella per anar a la fira de Sant Andreu. Comença «voy a darle noticia del sacrificio que hice ayer para poderle contar alguna cosa nueva ocurrida en este país». Explica que es va aixecar a les sis del matí per agafar «uno de los varios carruages que estaban dispuestos a conducir pasageros á la tan renombrada féria de S. Andrés, que anualmente celebra la antigua y pintoresca villa de Torroella de Montgrí. ¡¡Que de angustias, barro, baches y revolcones durante la travesia!! Aquello, Sr. Director no es una carretera, ni camino vecinal, sino una mal trazada linea que bajo pena de la vida, por el que la atraviesa, une á dos poblaciones Palafrugell, y Torroella de Montgri, muy importantes y dignas por muchos conceptos de toda atención y miramiento por parte de la Diputación, Gobierno o quien sea.» Arribaren a Torroella a les 10 del matí amb ganes de descansar una estona per poder veure la fira amb atenció. «Paseé aquellas estrechas calles que estuvieroon todo el dia atestadas de feriantes la mayor parte payeses de aquellas cercanías, que van generalmente á todas las ferias de alguna importancia; quién á comprar herramientas ó útiles de labranza, quién á vender los productos de sus mansos ó alquerias, y los más á satisfacer su curiosidad, pasear ó comer, como dicen ellos pan blanco y turrón.»«Mucha concurrencia, pero pocas transaciones, mucha gente pero poco dinero.» A les dotze del migdia explica que va anar a dinar «en una de las pocas casas de comida que cuenta la villa». Cap a les tres de la tarda després d’haver fet el café «comprado juguetes y turron para los chiquillos emprendimos el viaje de regreso, no sin antes encomendar nuestra alma á Dios y nuestro cuerpo al tartanero, encomiendas que de mucho nos sirvió para llegar sanos y salvos á casa al anochecer».
Al «Lo Catalanista» núm. 40 de 24 de novembre de l’any 1.880 es parla de la fira de Torroella en aquests termes «També la pluja haurà vingut be perquè la nostra gran fira que’s per Sant Andreu, dia 30 d’aquest mes, sigui més animada; puig que per natural ja es la fira que te mes nom de Catalunya, per lo molt bestiar que hi concorre, y per los molts compradors que hi compareixen de tota Espanya, de modo que es molt lo diner que ab dos dies se gira».
A «La Lucha» núm. 6.338, del 8-12-1.897 es parla que el dia de la fira d’aquest any es varen fer proves de l’enllumenat públic ambelectricitat «El dia de la feria de San Andrés, se hicieron en Torroella de Montgrí las pruebas del alumbrado público por la electricidad, que dieron, según noticias, un excelente resultado.»
Fira Sant Andreu a la Plaça d'en Bellido, de l'Imperi o del Lledoner. |
Mercat a Fora Portal, plaça Quintana i Combis. |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada